rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

RM2

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2018-05-26 15:36

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

RM10, (Rolls-Royce Avon RA29/3 Mark 527 B)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

STWC-3 Svenska Flygmotor AB

 

 

 

 

 

Jetmotor RM2 (de Havilland Ghost 50)

Utställningsmotor, serienr 5146

 

http://arlandaflygsamlingar.se/wp-content/uploads/2011/09/D.H.Ghost-50M21.jpg

 

Teknisk beskrivning

Denna motor framdrev flygplan J29 Flygande Tunnan och är licenstillverkad av Svenska Flygmotor AB.

 

Motortyp

 Jetmotor med enstegs centrifugalkompressor och en enstegs turbin

Motordiameter

 1 350 mm

Inloppsdiameter

 584 mm

Brännkammare

 10 stycken

Bränsleförbrukning, max start

 3 100 liter/tim

Längd utan utloppsdel

 1 776 mm

Längd med utloppsdel

 3 440 mm

Vikt, torr

 max 1 012 kg

Dragkraft

 2 270 kp

Kompressor, tryckföhållande

 4,5:1 vid 10 250 r/min

Max utloppstemperatur

ca 600 grader Celsius

 

 

 

http://www.antus.org/bilder/flyg/1024px-Tunnan_at_Malmen_2010-06-13_1.jpg

Fpl J29, Flygande Tunnan