rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

RM8A

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2013-12-11 20:43

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

 Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

 

RM8A (Pratt & Whitney JT8D-22)

 

 

 

Motorn är tillverkad av Volvo Aero och framdriver Svenska Flygvapnets flygplan AJ37 Viggen.

 

Teknisk beskrivning

Motortyp

 Turbojetmotor av dubbelströmstyp med dubbla kompressorer och 5 stegs turbin samt efterbrännkammare.

Motordiameter

 1 350 mm

Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur

 6170 mm

Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur

 6178 mm

Längd, Gasgenerator

 3 420 mm

Dragkraft, max släckt EBK

 6 690 kp vid 1 1950 v/min

Dragkraft, max tänd EBK

 1 1790 kp vid 1 1950 v/min

Kompressor, tryckförhållande

 16,5:1 vid 1 1950 v/min

Max utloppstemperatur

 600 grader Celsius

Vikt, total

 2 120 kg

 

viggen_03[1]

Fpl AJ37 Viggen