rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

RM8B

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2018-11-01 12:47

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

 Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8B Pratt & Whitney JT8D-22A

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

RM10, (Rolls-Royce Avon RA29/3 Mark 527 B)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

STWC-3 Svenska Flygmotor AB

 

 

 

 

 

Turbojetmotor RM8B (Pratt & Whitney JT8D-22A)

 

RM8B

 

Teknisk beskrivning

Motorn är tillverkad av Volvo Aero och framdriver Svenska Flygvapnets flygplan JA37 Viggen.

 

Motortyp

Turbojetmotor av dubbelströmstyp med en trestegs fläkt, dubbla kompressorer och en fyrstegs turbin samt efterbrännkammare.

Motordiameter, max ca

 1 350 mm

Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur ca

 6 240 mm

Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur ca

 6 250 mm

Längd, Gasgenerator ca

 3 490 mm

Dragkraft, max släckt EBK

 7 415 kp vid 11 544 v/min

Dragkraft, max tänd EBK

 13 125 kp vid 11 658 v/min

Kompressor, tryckförhållande

 16,5:1 vid 11 544 v/min

Max utloppstemperatur ca

 600 grader Celsius

Vikt, total med extra utr.ca

 2 353 kg

 

JA37_N2__med_RB

Fpl JA37 Viggen