rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

RM8EBK

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2013-12-11 20:43

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

 

RM8 Efterbrännkammare

 

 

 

Teknisk beskrivning

Denna typ av efterbrännkammare är utvecklad av Volvo Aero och arbetar steglöst med tändning i tre steg som kallas för zon 1,2 och 3 som reglerar efterbrännkammarens utloppsarea efter behov.

 

En efterbrännkammare ökar en dubbelströms turbojetmotors dragkraft med upp till 80 procent samtidigt som bränsleförbrukningen ökar med ca två tredjedelar.

Eftersom endast 25 procent av luften som passerar genom en dubbelströms turbojetmotor används till förbränningen kan de återstående 75 procenten utnyttjas för ytterligare förbränning i en efterbrännkammare

Motortyp

 Efterbrännkammare till turbojetmotor RM8A/B

Diameter

 1 350 mm

Längd

 2 800 mm

Max utloppstemperatur

 600 grader Celsius

Vikt

 330 kg

 

viggen_03[1]

Fpl 37 Viggen