rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

TAM4A/B/C

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2018-05-26 15:53

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

 Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

RM10, Rolls-Royse (Sud Aviation)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

STWC-3 Svenska Flygmotor AB

 

 

 

 

Turboaxelmotor TAM4A/B/C (Allison 250-C20)

 

 

 

Teknisk beskrivning

 

Motorn framdriver

bl.a. Svenska Marinens Helikopter HKP6 A/B (Augusta Bell 206A Jet Ranger)

Motortyp

Turboaxelmotor med 6 stegs axialkompressor och centrifugalkompressor. 2 stegs axial-kompressorturbin och en tvåstegs axial kraftturbin

Längd

1 041 mm

Bredd

533 mm

Höjd

610 mm

Motoreffekt

ca 317 hk

Motorvarval

52 000 v/min (kompressor), 35 000 v/min (kraftturbin), 6 000 v/min (utgående axel)

Vikt

72 kg

 

Helikopter HKP6 A/B (Augusta Bell 206A Jet Ranger