rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

GT553

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2013-12-11 20:46

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

 Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

 

 

Gasturbin Caterpillar (Boeing) GT553

Utställningsmotor Serienr: 5246

 

 

Denna motor är ursprungligen tillverkad av Boeing och framdriver svenska arméns stridsvagn S103.

 

Teknisk beskrivning

Motortyp

Gasturbin med centrifugalkompressor och ett turbinsteg

Motoreffekt, kontinuerlig

400 hk

Motoreffekt, momentant

ca 490 hk vid 40200 v/min

Motorvarvtal

39 700 r/min vid 400 hk

Motorvarvtal vid maxeffekt

41 000 v/min

Tomgångsvarvtal

18 000-19 000 v/min

Utgående varvtal från växellådan vid tomgångsvarvtal

ca 1670 v/min

Maxvarvtal, utgående axel

ca 4 200 v/min

Växellådans utväxling

7,94:1

Bränsleförbrukning vid max motoreffekt

ca 3,3 l/minut

Drivmedel

Dieselbrännolja 50, Flygfotogen 75, Reabensin 77

Max utloppstemperatur vid kontinuerlig drift

618 grader Celsius

Max utloppstemperatur vid start:

538 grader Celsius

Bredd

628 mm

Längd

990 mm

 

 

 

Strv S103