rblogo2färg3 

 

Arboga Robotmuseum

TM2B

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2013-12-11 20:45

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

Motorsamlingen

 

Turbojetmotorer

 

RM1, de Havilland Goblin II

 

RM2, de Havilland Ghost 50

 

RM6B, Rolls-Royce Avon

 

RM9B, Turbomeca Aubisque

 

RM8A, Volvo Aero (JT8D-22)

 

RM8, Efterbrännkammare (Volvo Aero)

 

Turboaxelmotorer

 

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus

 

GT1A/B, Kompressorrotor

 

TM2B, Rolls-Royce Gnome

 

GT5, Motoren und Turbinen Union

 

GT553, Gasturbin Caterpillar

 

TAM4, Kompressorrotor (Allison 250)

 

TAM4A/B/C, Allison 250-C20

 

Kolvmotorer

 

Ly1, Lycoming 0-435-A

 

 

 

TM2B (Rolls-Royce Gnome H.1200)

 

 

Teknisk beskrivning

Denna motor är tillverkad av Rolls-Royce och framdriver Svenska Marinens helikopter HKP4 (Boeing Vertol 107 II-14/15)

 

Motortyp

 Turboaxelmotor med 10 kompressorsteg, ett HT- turbinsteg och ett LT- turbinsteg.

Längd

 1 550 mm

Bredd

 460 mm

Höjd

 500 mm

Motoreffekt, friturbinaxel

 min 1 250 hk

Friturbinvarvtal

 max 19 500 v/min

Friturbin

 Friturbinen innehåller ett turbinsteg. Friturbinen roterar konstant med 19 500 rpm.

Statisk dragkraft

 69 kp

Motorvarval

 26 300 v/min

Kompressor, tryckförhållande

 8,21:1 vid 26 300rpm

Turbintemperatur

 max 685 grader Celsius

Vikt

 220 kg

 

 

 

 

 

hkp4a

Hkp4