rblogo2färg3

 

Arboga Robotmuseum

Motormateriel

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Webansvarig

Sidan uppdaterad: 2014-04-29 20:49

Start

Robot

Motor

Stridsledning och Luftbevakning

Simulatorer

Berättelser

 

Turbojetmotorhistorik

 

Motorsamlingen

 

Komponentreparationer

 

Bränsle- och reglersystem

 

Bildutställning

 

Motorsammanställning

 

Motormateriel

 

Turbojetmotorhistoria

En kort sammanfattning av turbojetmotorhistorien från 1937 till 1952.

 

Motormateriel

I denna del av museet visas flygmotorer, motorkomponenter samt bränsle- och reglersystem.

 

Utställningen omfattar flygvapnets, arméns och marinens motorer samt kommersiella och industriella motorer.

 

Här kan ses den första turbojetmotorn från 1940-talets de Havilland Goblin II, som framdrev J28 Vampire, till 1990-talets RM8 för fpl 37 Viggen.

 

Komponentreparationer

En stor del av motorernas översynskostnad utgörs av reservdelar.

 

Genom att utveckla och genomföra avancerade reparationer av komponenter sänktes väsentligt kundens reservdelskostnad.

 

Vi visar här ett antal av de komponentreparationer som utfördes samt inbesparade kostnader.

 

Bränsle- och reglersystem

Motorernas bränsle- och reglersystem hjälper piloten att via gasreglaget ställa in den dragkraft, som krävs vid olika flygfall på låg och hög höjd, i olika farter.

 

I museet visas några exempel av både enklare och mera avancerade bränsle- och reglersystem.

 

Bildutställning

Efter regeringsbeslut i början av 1940-talet började Centrala Flygverkstaden i Arboga, CVA, att byggas.

 

Ett dåtida krav var att verkstaden skulle inrymmas i ett berg. En komplicerad sprängnings- och byggnadsprocess påbörjades.

 

En utställning om detta arbete samt den slutliga verksamheten vid dåvarande Centrala Flygverkstaden i Arboga finns att se i anslutning till museets motoravdelning. (CD med bilder finns till försäljning)

  

 

 

 

Fpl 37 Viggen

 

Strv 103

 

Robotbåt

 

Fpl B18