Arboga Robotmuseum

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Start

Turbojetmotorer

Start Motor

 

 

Fler motortyper

 

 

viggen_03[1]

Flygplan 37 Viggen

 

 

 

 

 

 

 

EBK monterad på motorn

 

 

EBK delad från motorn

 

 


MR-hus

 

 

RM8 Efterbrännkammare

 

Teknisk beskrivning

Denna typ av efterbrännkammare är utvecklad av Volvo Aero och arbetar steglöst med tändning i tre steg som kallas för zon 1, 2 och 3 som reglerar efterbrännkammarens utloppsarea efter behov.

 

En efterbrännkammare ökar en dubbelströms turbojetmotors dragkraft med upp till 80 procent samtidigt som bränsleförbrukningen ökar med ca två tredjedelar.

Eftersom endast 25 procent av luften som passerar genom en dubbelströms turbojetmotor används till förbränningen kan de återstående 75 procenten utnyttjas för ytterligare förbränning i en efterbrännkammare

 

Motortyp

Efterbrännkammare till turbojetmotor RM8A/B

Diameter

1 350 mm

Längd

2 800 mm

Max utloppstemperatur

600 grader Celsius

Vikt

330 kg

 

Sidan uppdaterad: 2020-01-11 15:53

Webbansvarig

 

 

 

 

 

 

 

 

viggen_03[1]

Flygplan 37 Viggen

 

 

 

 

 

 

 

Spridarring

 

 

 

 

 

 

 

Tändapparat