Arboga Robotmuseum

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Start

Kolvmotorer

Start Motor

 

 

Fler motortyper

 

 

 

DC3

DC3 – Tp79

 

B17A

 

 

 

 

 

Uppskuren motor

 

 


Kolv och cylinder

 

 

STWC-3
Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G Twin Wasp

 

Teknisk Beskrivning

När Sveriges beställning av R-1830-SC3-G (TWC-3) motorer från USA belades med embargo fick Svenska Flygmotor AB (SFA) order om att kopiera TWC-3 utan licens då Sverige hade krigsmaterielkris och behövde motorer till kommande flygplan.

 

Motorn kopierades utan konstruktionsunderlag och av i Sverige befintliga motorer. I slutändan blev kopian bättre än originalet. Den Svenska beteckningen blev STWC-3 där ”S” står för Sverige. Svenska Flygvapnet beställde 567 motorer från SFA 1943.

 

Motorn framdriver Svenska Flygvapnets flygplan B17A, S17AS, B18A, S18A, J22 och DC3 (TP79).

Antal verkstadsbesök vid CVA var under åren 1946-1957 var ca 800

 

Motortyp:

Kompressorladdad luftkyld radialmotor med 14 cylindrar i 2 rader med utväxling 0,667:1.

Motoreffekt:

1 200 hk, normalt 1050 hk vid 2700 r/min

Diameter:

1 222 mm

Cylinderdiameter:

139,5 mm

Slaglängd:

139,5 mm

Cylindervolym:

30 liter

Kompressionsförhållande:

6,7:1

Vikt, torr:

662 kg

 

 

Sidan uppdaterad: 2020-01-12 17:18

Webbansvarig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J22

 

B18A

 

 

 

 

 

Detaljbild

 

 

Startmotor och fördelare

 

 

 


Startdrivning