|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
||||||||||||||||||||
Marinens Försöksrobotar |
||||||||||||||||||||||
Marinens försöksrobotar RB 310 RB 310 RFK nov 1946 RB 310 på ramp |
RB 310 RB 310 i
Robotmuseet
Inledning Försöksrobot
310
var i princip ett obemannat flygplan, som framdrevs av en pulsmotor. De första robotarna tillverkades på
Saab-Scania. Cirka 70 st. tillverkades och iordningställdes vid CVA (Centrala
Flygverkstaden i Arboga). Roboten var avsedd för övnings och
försöksbruk. Den var försedd med fallskärm för att minska skadorna vid
nedslaget, så att den kunde användas vid flera försök. Funktion Start Roboten startades från en startramp med
hjälp av en startraket och drevs sedan i banan av en pulsmotor. Pulsmotorn
var av samma typ som fanns på Tysklands flygande bomb (V1). Pulsmotorn förbättrades och modifierades
efter hand av STAL och försågs bl.a. med sidliggande ventilgaller, vilket
gjorde det möjligt att bygga ihop motor och robotkropp till en enhet. Senare
konstruerades och utvecklades en ny pulsmotor SR 7H i FF regi. Styrning En tryckluftdriven styrautomat
innehållande två stycken mätdon med varsitt fritt
gyro, ett för höjd och ett för sidarollstyrning,
samt en barometerhöjdhållare och ett programverk gav avsedd flygbana. Roboten
kunde även styras från marken via en radiolänk. Data
Sidan uppdaterad: 2019-11-25 18:46 |
RB 310 på bana RB 310 på bana RB 310 under bärgning Styrautomat
till RB 310 |