Arboga Robotmuseum

Robothistoriska Föreningen i Arboga

Start

Marinens Försöksrobotar

Start Marinen

 

 

 

 

Marinens försöksrobotar

 

RB 51

 

RB 310

 

RB 311

 

RB 313

 

RB315/316

 

 

 

 

RB 310 RFK nov 1946

Större bild

 

 

RB 310 på ramp

Större bild

 

RB 310

Robotmuseet mm 022

RB 310 i Robotmuseet

 

Inledning

Försöksrobot 310 var i princip ett obemannat flygplan, som framdrevs av en pulsmotor.

De första robotarna tillverkades på Saab-Scania. Cirka 70 st. tillverkades och iordningställdes vid CVA (Centrala Flygverkstaden i Arboga).

 

Roboten var avsedd för övnings och försöksbruk. Den var försedd med fallskärm för att minska skadorna vid nedslaget, så att den kunde användas vid flera försök.

 

Funktion

Start

Roboten startades från en startramp med hjälp av en startraket och drevs sedan i banan av en pulsmotor. Pulsmotorn var av samma typ som fanns på Tysklands flygande bomb (V1).

Pulsmotorn förbättrades och modifierades efter hand av STAL och försågs bl.a. med sidliggande ventilgaller, vilket gjorde det möjligt att bygga ihop motor och robotkropp till en enhet. Senare konstruerades och utvecklades en ny pulsmotor SR 7H i FF regi.

 

Styrning

En tryckluftdriven styrautomat innehållande två stycken mätdon med varsitt fritt gyro, ett för höjd och ett för sidarollstyrning, samt en barometerhöjdhållare och ett programverk gav avsedd flygbana. Roboten kunde även styras från marken via en radiolänk.

 

Data

Längd

4 730 mm

Diameter

500 mm

Spännvidd

2 500 mm

Vikt

265 kg

Pulsmotor (SR7)

Bränsle Bensin

Dragkraft

150 kp

Startraket

KR12

Dragkraft under 0,4 s

7 000 kp

Hastighet

170 m/s

Räckvidd

17 km

 

Sidan uppdaterad: 2019-11-25 18:46

Webbansvarig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RB 310 på bana

Större bild

 

 

RB 310 på bana

Större bild

 

 

RB 310 under bärgning

Större bild

 

 

 

Robotmuseet mm 020

Styrautomat till RB 310

Större bild