|
Arboga Robotmuseum Robothistoriska Föreningen i Arboga |
|
The Link Trainer |
||
Denna simulator,
av typ ANT-18 (Army Navy Trainer), är Links andra modell från år 1937. Finns på museet |
I
slutet av 1920-talet lärde sig Edwin A. Link att flyga samtidigt som han
arbetade hos sin far som tillverkade orglar och pianon i Binghamton, New
York, U.S.A. På
grund av den dåtida ekonomiska depressionen var hans flyglektioner för
kostsamma. Link
fick då idén att begränsa sina dyrbara flyglektioner genom att lära sig de
grundläggande kunskaperna genom att använda en markbaserad flygsimulator. Med
hjälp av sina kunskaper från luftdrivna pianon och orglar, använde han delar
från orglar och komprimerad luft till att bygga den första flygsimulatorn
(the Link Trainer). År 1928 lämnade Edwin A. Link sin fars
orgelbyggaraffärer för att påbörja arbetet med sin flygsimulator. Han
konstruerade sin simulator genom att suga luft ur textilbälgar för att skapa
rörelse. Orgelbälgar och en motor monterade på en piedestal skapade den
rörelse som behövdes för kunna simulera starter, rollar, dykning och stigning
när eleven ”flög” i simulatorn. År 1931 fick han patent på sin
simulator. De
flesta av hans första simulatorer såldes till nöjesparker. I början var
intresset svalt för hans simulator inom flygområdet. Inledningsvis var
simulatorn avsedd för inlärning av visuell flygning, men år 1934, efter en
serie av tragiska olyckor vid posttransporter med flyg, köpte U.S. Army Air
Corps sex simulatorer för att deras piloter skulle kunna träna
instrumentflygning för att utföra nattflygningar och flygningar vid dåligt
väder. Den
andra kunden var Japanska Flottan (the Japanese Imperial Navy) år 1935. Många Japanska piloter tränade
i dessa simulatorer och använde sina kunskaper vid luftstrider med
Amerikanska flygplan under andra världskriget. Behovet
av piloter med instrumentträning under andra världskriget resulterade i att
vid krigsslutet hade Link levererat 6271 stycken simulatorer till U.S. Army
och 1045 stycken simulatorer till U.S. Navy. Flygkadetterna i U.S. Army Air
Forces flög olika typer av simulatorer, nästan samtliga tränade blindflygning
i simulator. Simulatorns
rörelse kontrolleras genom att textilbälgarna påverkas av vakuum som i sin
tur regleras av ventiler som är kopplade till ratten (eller spaken) och
roderpedalerna. En
instruktör satt vid ett bord och sände radiomeddelanden som eleven hörde
genom hörlurar inne i simulatorn. Eleven måste lita på sina instrument och
utföra de manövrar som krävdes medan hans kurs spårades på en karta som fanns
på bordet, med hjälp av en trebent ritanordning. Vissa simulatorer hade
fläktanordningar så att eleven fick en känsla av att luft strömmade genom
instrumenten och på flygkroppen, vilket gav ytterligare en känsla av att
”flyga”. Flygsimulatorn
”the Link Trainer” håller en topplacering i flyghistorien. Den var den första
verkliga flygsimulatorn och försåg tusentals flygelever med en säker
flygträning under 1930 och 1940-talet. Sidan uppdaterad: 2023-01-17 14:03 |
|