RM8A, Volvo Aero JT8D-22
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Motorn var utvecklad och tillverkades av Volvo Aero i samarbete med Pratt & Whitney.
Den satt i Svenska Flygvapnets flygplan AJ37 Viggen.
Mellan åren 1976-1997 gjordes ca 1400 verkstadsbesök vid CVA av versionerna RM8A/B.
Tekniska data
Motortyp | Turbojetmotor av dubbelströmstyp med dubbla kompressorer och 4-stegs turbin samt efterbrännkammare. |
Motordiameter | 1350 mm |
Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur | 6170 mm |
Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur | 6178 mm |
Längd, Gasgenerator | 3420 mm |
Dragkraft, max släckt EBK | 6690 kp vid 11950 v/min |
Dragkraft, max tänd EBK | 11790 kp vid 11950 v/min |
Kompressor, tryckförhållande | 16,5:1 vid 11950 v/min |
Max utloppstemperatur | 600 grader Celsius |
Vikt, total | 2120 kg |
Vill du veta mer?
- Läs mer om motor RM8A och Flygplan 37 i den här bilagan
- 1973-07-01 startades en projektgrupp för att styra och genomföra framtagningen av erforderliga resurser för översyn och reparation av RM8. Projektgruppen sammansattes av lämpliga personer med bred erfarenhet inom respektive delprojekt. Läs mer här: Motoravdelningens RM8-personal 1973