RM8B, Pratt & Whitney JT8D-22A

RM8B, Pratt & Whitney JT8D-22A
RM8B, Pratt & Whitney JT8D-22A

Visas på Robotmuseet

Teknisk beskrivning

Motorn är tillverkad av Volvo Aero och framdriver Svenska Flygvapnets flygplan JA37 Viggen.
Mellan åren 1976-1997 gjordes ca 1400 verkstadsbesök vid CVA av versionerna RM8A/B

Tekniska data

Motortyp Turbojetmotor av dubbelströmstyp med en trestegs fläkt, dubbla kompressorer och en fyrstegs turbin samt efterbrännkammare.
Motordiameter, max ca 1 350 mm
Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur c:a 6 240 mm
Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur c:a 6 250 mm
Längd, Gasgenerator c:a 3 490 mm
Dragkraft, max släckt EBK 7 415 kp vid 11 544 v/min
Dragkraft, max tänd EBK 13 125 kp vid 11 658 v/min
Kompressor, tryckförhållande 16,5:1 vid 11 544 v/min
Max utloppstemperatur c:a 600 grader Celsius
Vikt, total med extra utr. c:a 2 353 kg

Vill du veta mer?

Läs mer om motorn och Flygplan 37 i den här bilagan (pdf-format)

Detaljbilder

Bränsleregulator
Detaljbild på vajer

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå