Ly1, Lycoming 0-435-A
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Saab 91 Safir flög första gången 1945. Safiren användes av Svenska Flygvapnet med den svenska militära beteckningen Tp91, Sk50B och Sk50C mellan 1946 och 1993. Totalt tillverkades med alla versioner 323 stycken.
Sk50B och C användes som skolflygplan för grundläggande flygutbildning inom Svenska Flygvapnet.
Lycoming har sedan 1930-talet tillverkat en mängd olika kolvmotorer till mindre flygplanstyper inom allmänflyget. Textron köpte Lycoming 1986 och lade ned verksamheten.
Lycoming O-435-A med Svenska Flygvapnets beteckning Ly1 är drivkällan i Sk50 SAAB Safir.
Verkstadsbesöken vid CVA blev ganska få eftersom verksamheten lades ut på underleverantörer.

Detaljbilder





Tekniska data
Motortyp | 6-cylindrig, fyrtakts, luftkyld med motliggande cylindrar och direktdriven propeller |
Motoreffekt | ca 190 hk vid 2550 v/minut |
Längd | 968 mm |
Bredd | 819 mm |
Höjd | 752 mm |
Cylinderdiameter | 124 mm |
Slaglängd | 98,5 mm |
Cylindervolym | 7,12 liter |
Max cylindertemperatur | 260 grader Celsius |
Rotationsriktning | Högergående |
Kompressionsförhållande | 6,5:1 vid 2 550 v/min |
Vikt, torr | 158 kg |