GT1A/B, Rolls-Royce Proteus Mk 1282

GT1A/B, Rolls-Royce Proteus Mk 1282
GT1A/B, Rolls-Royce Proteus Mk 1282

Visas på Robotmuseet

Teknisk beskrivning

Motorn tillverkades av Rolls-Royce och togs i bruk i mitten av 1950-talet i en mängd varianter och applikationer bl.a. i Svenska Marinens torpedbåt av typ SPICA från 1966.

På 1980-talet byggdes Svenska Marinens Robotbåtar och utrustades med 3 stycken GT1A/B gasturbiner med en total effekt av ca 13000 hk.

Mellan åren 1969-1997 gjordes ca 250 verkstadsbesök vid CVA av GT1A/B.

Tekniska data

Motortyp Turboaxelmotor med 12-stegs axialkompressor med ett centrifugalkompressorsteg, 2-stegs kompressorturbin och en 2-stegs kraftturbin
Motordiameter ca 1170 mm
Längd ca 2980 mm
Motoreffekt ca 4350 hk vid 11800 v/min
Kompressor, tryckförhållande 7,32 till 1 vid 11800 v/min
Primär reduktionsväxel Allen Stoeckicht planetväxel med utväxling 0,4516:1
Utgående axels varvtal 5250 v/min
Max utloppstemperatur 650 grader Celsius
Vikt max 1553 kg

Läs mer om GT1A/B i den här bilagan.

Läs ännu mer i bilagan: ”35 YEARS OF OPERATION WITH ROLLS-ROYCE MARINE PROTEUS GAS TURBINES IN SWEDISH NAVY FAST SURFACE ATTACK SHIPS” skrivet av Jan-Olof Lofdahl 

Detaljbilder:

Brännkammare
Del av bränslesystem
Drivaxel
Flödesreglerdon
Galler för luftintag
Turbinblad

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå