GT553, Gasturbin Caterpillar Boeing
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Under 1959-1960-talen utvecklade Boeing gasturbiner för olika applikationer. Tillverkningen lades ned 1968.
Den senaste gasturbinen modell 553 blev vald till drivkälla i Stridsvagn 103S och blev benämnd GT553 inom Svenska Armen
Stridsvagn 103S är tillverkad av Bofors och blev känd för sina unika design. Den fanns i fyra versioner.
290 stycken Stridsvagn 103S blev levererade 1967-1971.
Totalt antal verkstadsbesök av GT553 motorer vid CVA under åren 1970-1991 var ca 400.
Tekniska data
Motortyp | Gasturbin med centrifugalkompressor och ett turbinsteg |
Motoreffekt, kontinuerlig | 400 hk |
Motoreffekt, momentant | ca 490 hk vid 40200 v/min |
Motorvarvtal | 39700 r/min vid 400 hk |
Motorvarvtal vid maxeffekt | 41000 v/min |
Tomgångsvarvtal | 18000-19000 v/min |
Utgående varvtal från växellådan vid tomgångsvarvtal | ca 1670 v/min |
Maxvarvtal, utgående axel | ca 4200 v/min |
Växellådans utväxling | 7,94:1 |
Bränsleförbrukning vid max motoreffekt | ca 3,3 l/minut |
Drivmedel | Dieselbrännolja 50, Flygfotogen 75, Reabensin 77 |
Max utloppstemperatur vid kontinuerlig drift | 618 grader Celsius |
Max utloppstemperatur vid start: | 538 grader Celsius |
Bredd | 628 mm |
Längd | 990 mm |