GT553, Gasturbin Caterpillar Boeing

GT553, Gasturbin Caterpillar Boeing
GT553, Gasturbin Caterpillar Boeing

Visas på Robotmuseet

Teknisk beskrivning

Under 1959-1960-talen utvecklade Boeing gasturbiner för olika applikationer. Tillverkningen lades ned 1968.

Den senaste gasturbinen modell 553 blev vald till drivkälla i Stridsvagn 103S och blev benämnd GT553 inom Svenska Armen

Stridsvagn 103S är tillverkad av Bofors och blev känd för sina unika design. Den fanns i fyra versioner.

290 stycken Stridsvagn 103S blev levererade 1967-1971.

Totalt antal verkstadsbesök av GT553 motorer vid CVA under åren 1970-1991 var ca 400.

Tekniska data

Motortyp Gasturbin med centrifugalkompressor och ett turbinsteg
Motoreffekt, kontinuerlig 400 hk
Motoreffekt, momentant ca 490 hk vid 40200 v/min
Motorvarvtal 39700 r/min vid 400 hk
Motorvarvtal vid maxeffekt 41000 v/min
Tomgångsvarvtal 18000-19000 v/min
Utgående varvtal från växellådan vid tomgångsvarvtal ca 1670 v/min
Maxvarvtal, utgående axel ca 4200 v/min
Växellådans utväxling 7,94:1
Bränsleförbrukning vid max motoreffekt ca 3,3 l/minut
Drivmedel Dieselbrännolja 50, Flygfotogen 75, Reabensin 77
Max utloppstemperatur vid kontinuerlig drift 618 grader Celsius
Max utloppstemperatur vid start: 538 grader Celsius
Bredd 628 mm
Längd 990 mm

Läs mer om GT553 i den här bilagan

Detaljbilder

Luftinlopp
Drivhjul
Bränsleregulator
Bränslepump
Brännkammare
Avgasutlopp

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå