RM5A1 Rolls-Royce Avon Mk21
![RM5A1 Rolls-Royce Avon Mk21](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/RM5-scaled.jpg?media=1708358382)
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Denna motor är tillverkad 1957 av Svenska Flygmotor AB på licens av Rolls-Royce Ltd, UK, och framdrev Svenska Flygvapnets A32A Lansen och S32C
Motorn finns i flera versioner bl.a. RM5B2/B3 som är tillverkad av Rolls-Royce och framdrev de av Svenska Flygvapnet inköpta J34 Hawker Hunter.
RM5 var operativ under åren 1954-1969.
Antal verkstadsbesök vid CVA är f.n. okänt.
Tekniska data
Motortyp: | Turbojetmotor med 12 stegs axialkompressor direktkopplad till en 2 stegs turbin och åtta brännkammare. |
Motordiameter: | 1073 mm |
Längd: | 3423 mm |
Dragkraft: | 3412 kp vid 8000 v/min, max släckt EBK |
Dragkraft: | 4411 kp vid 8000 v/min, max tänd EBK |
Kompressor, tryckförhållande | 6,3:1 vid 8000 v/min |
Max utloppstemperatur | 700 grader Celsius |
Total motorvikt | ca: 1159 kg |
Vill du veta mer?
Läs om motorn och de flygplan den satt i i den här bilagan (pdf-format)
Detaljbilder
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Inloppsledskenor.jpg?media=1708358382)
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Lankar-till-gasreglage.jpg?media=1708358382)
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Solenoid-.jpg?media=1708358382)
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Utloppsror-1.jpg?media=1708358382)
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Vaxellada-med-branslepump.jpg?media=1708358382)
![](https://usercontent.one/wp/robotmuseum.se/wp-content/uploads/Brannkammare2.jpg?media=1708358382)