RM8A, Volvo Aero JT8D-22

Visas på Robotmuseet

Teknisk beskrivning

Motorn var utvecklad och tillverkades av Volvo Aero i samarbete med Pratt & Whitney.

Den satt i Svenska Flygvapnets flygplan AJ37 Viggen.

Mellan åren 1976-1997 gjordes ca 1400 verkstadsbesök vid CVA av versionerna RM8A/B.

Tekniska data

Motortyp Turbojetmotor av dubbelströmstyp med dubbla kompressorer och 4-stegs turbin samt efterbrännkammare.
Motordiameter 1350 mm
Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur 6170 mm
Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur 6178 mm
Längd, Gasgenerator 3420 mm
Dragkraft, max släckt EBK 6690 kp vid 11950 v/min
Dragkraft, max tänd EBK 11790 kp vid 11950 v/min
Kompressor, tryckförhållande 16,5:1 vid 11950 v/min
Max utloppstemperatur 600 grader Celsius
Vikt, total 2120 kg

Vill du veta mer?

  • Läs mer om motor RM8A och Flygplan 37 i den här bilagan
  • 1973-07-01 startades en projektgrupp för att styra och genomföra framtagningen av erforderliga resurser för översyn och reparation av RM8. Projektgruppen sammansattes av lämpliga personer med bred erfarenhet inom respektive delprojekt. Läs mer här: Motoravdelningens RM8-personal 1973

Detaljbilder

Kompressor och Turbin
Spridare
Oljepump bakre
Kompressorsteg
Varvtalsgivare
Axel mellan kompressor och Turbin
Turbinskivor
Spridare

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå