RM8B, Pratt & Whitney JT8D-22A
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Motorn är tillverkad av Volvo Aero och framdriver Svenska Flygvapnets flygplan JA37 Viggen.
Mellan åren 1976-1997 gjordes ca 1400 verkstadsbesök vid CVA av versionerna RM8A/B
Tekniska data
Motortyp | Turbojetmotor av dubbelströmstyp med en trestegs fläkt, dubbla kompressorer och en fyrstegs turbin samt efterbrännkammare. |
Motordiameter, max ca | 1350 mm |
Längd med efterbrännkammare vid rumstemperatur c:a | 6240 mm |
Längd med efterbrännkammare vid max drifttemperatur c:a | 6250 mm |
Längd, Gasgenerator c:a | 3490 mm |
Dragkraft, max släckt EBK | 7415 kp vid 11544 v/min |
Dragkraft, max tänd EBK | 13125 kp vid 11658 v/min |
Kompressor, tryckförhållande | 16,5:1 vid 11544 v/min |
Max utloppstemperatur c:a | 600 grader Celsius |
Vikt, total med extra utr. c:a | 2353 kg |
Vill du veta mer?
- Läs mer om motor RM8B och Flygplan JA 37 i den här bilagan
- 1973-07-01 startades en projektgrupp för att styra och genomföra framtagningen av erforderliga resurser för översyn och reparation av RM8. Projektgruppen sammansattes av lämpliga personer med bred erfarenhet inom respektive delprojekt. Läs mer här: Motoravdelningens RM8-personal 1973