TM2B, Rolls-Royce Gnome
Visas på Robotmuseet
Teknisk beskrivning
Ursprungsmotorn är General Electric T58 som Rolls-Royce köpte tillverkningslicensen till 1958 och den fick därmed en ny beteckning, Rolls-Royce Gnome.
Motorn fanns i flera versioner och satt i bl.a. Svenska Flygvapnets och Marinens helikoptrar HKP4 (Boeing Vertol 107 II-14/15 och Kawasaki KV 107 II-16)
Totalt antal verkstadsbesök av TM2 motorer vid CVA under åren 1967 till 1997 var ca 400.
Tekniska data
Motortyp | Turboaxelmotor med 10 kompressorsteg, ett HT- turbinsteg och ett LT- turbinsteg. |
Längd | 1550 mm |
Bredd | 460 mm |
Höjd | 500 mm |
Motoreffekt, friturbinaxel | min 1250 hk |
Friturbinvarvtal | max 19500 v/min |
Friturbin | Friturbinen innehåller ett turbinsteg. Friturbinen roterar konstant med 19 500 rpm. |
Statisk dragkraft | 69 kp |
Motorvarval | 26300 v/min |
Kompressor, tryckförhållande | 8,21:1 vid 26300 v/min |
Turbintemperatur | max 685 grader Celsius |
Vikt | 220 kg |