TM2B, Rolls-Royce Gnome

TM2B, Rolls-Royce Gnome
TM2B, Rolls-Royce Gnome

Visas på Robotmuseet

Teknisk beskrivning

Ursprungsmotorn är General Electric T58 som Rolls-Royce köpte tillverkningslicensen till 1958 och den fick därmed en ny beteckning, Rolls-Royce Gnome.
Motorn fanns i flera versioner och satt i bl.a. Svenska Flygvapnets och Marinens helikoptrar HKP4 (Boeing Vertol 107 II-14/15 och Kawasaki KV 107 II-16)
Totalt antal verkstadsbesök av TM2 motorer vid CVA under åren 1967 till 1997 var ca 400.

Tekniska data

Motortyp Turboaxelmotor med 10 kompressorsteg, ett HT- turbinsteg och ett LT- turbinsteg.
Längd 1550 mm
Bredd 460 mm
Höjd 500 mm
Motoreffekt, friturbinaxel min 1250 hk
Friturbinvarvtal max 19500 v/min
Friturbin Friturbinen innehåller ett turbinsteg. Friturbinen roterar konstant med 19 500 rpm.
Statisk dragkraft 69 kp
Motorvarval 26300 v/min
Kompressor, tryckförhållande 8,21:1 vid 26300 v/min
Turbintemperatur max 685 grader Celsius
Vikt 220 kg

Vill du veta mer om TM2B och helikoptrarna den satt i? Klicka då här!

Detaljbilder

Länksystem för ledskenor
Drivaxel
Bränslepump
Bränslepump med slangar
Startmotor

Copyright 2024 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå